Kto ufa Web of Trust? cz.3

Kto ufa Web of Trust? cz.3

Niebezpieczna skala

„Powstają obszerne profile dotyczące naszej codzienności i naszego życia, które dalece wykraczają ponad to, co kiedykolwiek nawet najpotężniejsze instancje w historii ludzkości wiedziały o poszczególnych ludziach. To ekstremalnie problematyczne!”. Anonimowość jest w tym systemie już tylko farsą. Aby komuś coś sprzedać, wcale nie trzeba znać jego nazwiska. Aby zrozumieć, jak krytyczne są informacje, które wyciekły z WOT, trzeba poznać ładunek informacyjny pozornie nieszkodliwych danych (z przeglądarki). Równie przerażająca jest skala handlu danymi – istnieje światowy rynek gromadzenia i przetwarzania takich danych na konkretne profile użytkowników, na których można zarobić. Oto jeden przykład z książki napisanej przez Christl: Oracle latem nabył firmę trackingową AddThis. Według własnych informacji strona na 15 milionach stron internetowych kontroluje w sumie trzy miliardy użytkowników. Dla każdego z nich stworzyła dossier. Przy tych rzędach wielkości tradycyjne metody anonimizacji kompletnie zawodzą. Jeśli każdy użytkownik Sieci ma kompletne dossier, które można mu jednoznacznie przyporządkować, nazwiska nie mają już żadnego znaczenia. Nowym nazwiskiem jest kod identyfikacyjny. Ale sedna zagadnienia należy upatrywać w czym innym: jest nim dążenie firm zarządzających danymi do lepszego sterowania użytkownikami.

Zabronienie handlu danymi poszczególnym firmom jest utopią. Należy dopiero opracować sensowną koncepcję ochrony danych w takich warunkach. Na szczęście przypadek WOT jest prostszy: tam najwyraźniej zabrakło nie tylko programistycznej zręczności, ale też dobrej woli. Gdyby firma – jak możemy przeczytać w jej stanowisku – poważnie traktowała problem anonimizacji, załatwiłaby sprawę zgromadzonych danych inaczej, uważa Wolfie Christl. Aby spełnić swoje zadanie, rozszerzenie WOT mogło zapisywać tylko domenę zamiast zdradzieckich ciągów URL. Te dane wciąż miałyby wartość rynkową – ale dla użytkowników całość byłaby znacznie mniej ryzykowna.

Facebook Comments
1 comment

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments