Coś innego niż typowe pakowanie – kulturystyka cz.2

Coś innego niż typowe pakowanie – kulturystyka cz.2

Rola włókien mięśniowych

Zastosowanie metody kontrastowej pociąga za sobą mocne zaangażowanie zarówno włókien szybko kurczliwych (powtórzenia na dużym ciężarze), jak i wolno kurczliwych (powtórzenia na ciężarze znacznie mniejszym). Poza tym metoda ta pozwala realizować dwa cele: pierwszy to zwiększanie masy oraz siły mięśni, drugi to dopracowywanie ich wyglądu i kształtu oraz zwiększenie szybkości reakcji (refleks). Warto tu dopowiedzieć, że realizacja drugiego celu zwiększa wartość użytkową mięśni.

Badania eksperymentalne nad metodą kontrastową są prowadzone w USA już ponad pól wieku i od samego początku dawały pozytywne rezultaty. Stwierdzono m.in., że systematyczne stosowanie tej metody ma korzystny wpływ na połączenia między mózgiem a mięśniami oraz na synchronizację ruchów, dzięki czemu ich efektywność jest większa.

Zaobserwowano też ciekawe zjawisko polegające na odblokowaniu tzw. hamowania mózgowego. Hamowanie takie polega na tym, że jeżeli nie uda nam się zwiększyć gabarytów mięśni, to trudno jest nam podnieść w danym ćwiczeniu ciężar większy niż nasz aktualny rekord, bo ośrodkowy układ nerwowy nam w tym przeszkadza.

JAREK NIE DO PODROBIENIA

O tym, że z tym hamującym zjawiskiem można sobie poradzić, najlepiej świadczą wyniki uzyskiwane przez trójboistów oraz ciężarowców startujących w kategoriach lżejszych. Najlepszym przykładem jest Jarek Olech, który na tegorocznych zawodach Word Cames 2017, przy wadze ciała nieco powyżej 71 kg, podnosił takie ciężary, których nie powinien ruszyć z miejsca.

Jarosław Olech

Jarosław Olech

JAROSŁAW OLECH

przysiad – 355 kg,

wyciskanie sztangi leżąc – 212 kg,

martwy ciąg-315 kg.

Tajemnica ogromnej siły Jarka tkwi zarówno w genetyce,jak i w odpowiednim wy trenowaniu połączenia mózg-mięśnie, które umożliwia odblokowanie wspomnianego hamowania mózgowego.

Stymulacja włókien

Zastosowanie treningu kontrastowego pomaga wytrenować system nerwowy i tym samym zaangażować do pracy większą liczbę włókien mięśniowych.

Mamy dwie drogi prowadzące do zwiększenia masy i siły mięśni: fizjologiczną i neurologiczną. Droga fizjologiczna, inaczej trening fizjologiczny, polega na podnoszeniu dużych ciężarów, natomiast droga neurologiczna (trening neurologiczny) polega na doprowadzeniu do sytuacji, w której za sprawą ośrodkowego układu nerwowego zostaje zwiększona liczba pracujących włókien mięśniowych, dzięki czemu mięśnie dużo „chętniej” zwiększają swoją masę i siłę.

JEŻELI PO WYKONANIU SERII DANEGO ĆWICZENIA NA DUŻYM CIĘŻARZE MOCNO ZREDUKUJEMY TEN CIĘŻAR I WYKONAMY SERIĘ RUCHÓW NIEZWYKLE DYNAMICZNYCH, TO ORGANIZM JEST ZMUSZONY DO BARDZIEJ SKOMPLIKOWANEJ PRACY NIŻ SAMO PODNOSZENIE I OPUSZCZANIE CIĘŻARU. TO ZMUSZA GO DO ZWIĘKSZENIA LICZBY ZAANGAŻOWANYCH W ĆWICZENIE WŁÓKIEN MIĘŚNIOWYCH, GDYŻ TA ILOŚĆ, KTÓRA BYŁA DOTYCHCZAS WYKORZYSTYWANA, NIE JEST W STANIE PODOŁAĆ NOWEMU ZADANIU.

Trening kontrastowy to nie tylko zwiększanie masy i siły mięśni, ale także spalanie większej liczby kalorii, czyli pozbywanie się nadmiaru tkanki tłuszczowej, które trwa jeszcze długo po zakończeniu takiego treningu.

Sylwester Wiatr

Facebook Comments
1 comment

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments